Despre noi, despre artă și antichitați în România

Pe acest site vom data cu onestitate și cu cât mai multă acuratețe operele de artă și antichitățile, orice achiziție din partea dvs. urmând a fi însoțită de un certificat de autenticitate. Lucrările sunt achiziționate de la dealeri de încredere din străinătate, de la familii care dețin de generații obiecte de valoare sau chiar din studiourile artiștilor, având astfel o proveniență sigură. De altfel, suntem dealeri autorizați și exclusivi pentru artiști contemporani celebri, precum Henry Mavrodin.

Necesitatea unui site cu adevărat profesionist de artă și antichități s-a născut, așa cum se întâmplă mai întotdeauna la noi, din lipsa unei piețe funcționale în domeniu, așezată pe o tradiție sau pe criterii cât de cât recunoscute și certificate de specialiști și pasionați.

Piața de artă și anticariat în România se împarte în cea a caselor de licitații și a târgurilor de profil. Cele două categorii sunt definite, pe de o parte, de interese pecuniare importante, necunoscute însă publicului larg, iar, pe de altă parte, de amatorism și/ sau crasă incompetență. Din păcate, sunt frecvente cazurile în care lacunele celor două categorii se suprapun exemplar.

Peste această situație precară planează cu aripi largi realitatea gravă a numeroasele și fără de sfârșit falsuri care parazitează orice nume important în domeniu.

Casele de licitații au devenit, în ultimii ani, promotoarele intereselor unor categorii variate de persoane sau instituții care gravitează în lumea artei și antichităților. Atunci când nu sunt promovate și repuse pe piață opere care aparțin unor grupuri importante de investitori, casele de licitații au „furnizori” clientelari ale căror lucrări le pun în vânzare în dauna clienților obișnuiți.

Această din urmă situație este favorizată de lipsa cronică de expertiză care caracterizează domeniul artei și antichităților din România. Clienții avizați ai caselor de licitații se confruntă adesea cu “experți” (de obicei, pensionari sau în pragul pensionării) angajați de respectivele case doar pentru că au lucrat într-un muzeu sau au terminat artele, dar care nu au fost în viața lor într-un târg de antichități din străinătate sau chiar din țară, care nu au idee despre curentele contemporane în artă sau design, care se documentează din cărți complet depășite sau neactualizate de zeci de ani și care, evident, nu utilizează internetul în munca lor.

Așa se face că “experții” în cauză nu sunt în stare să dateze cu precizie nici argintăria englezească, cea mai ușor de identificat datorită sistemului de marcare, nu au auzit de producători importanți de porțelan, au mari problem sau se găsesc în imposibilitatea de a data lucrări de artă comune, de exemplu, din extremul orient. Așa se face că în loc să comercializeze Meissen, Worcester, Doccia sau porțelan chinezesc de secolul al XVIII-lea, casele de licitații ajung să vândă porțelan german de secolul al XX-lea, de calitate inferioară, care nu se vinde nicăieri în lume.

Casele de licitații mai au și vina, din dorința unui câștig facil și rapid, de a promova gustul îndoielnic al publicului pentru lucrări “clasice” în mediocritatea și lipsa lor de originalitate, caracterizate prin teme tradiționale și nume relativ cunoscute.

Lumea târgurilor de antichități din România și chiar a dealerilor în domeniu este și mai haotică, evoluând de la categoria țiganilor care vând metale prețioase la prețuri care l-ar face invidios și pe un negustor respectabil din Londra până la samsari cu pretenții de cunoscători care circulă, între ei, diverse opere și lucrări de calitate îndoielnică. Meritul acestei piețe este acela că în astfel de târguri apar (din ce în ce mai rar) și lucrări originale sau de valoare, ocazii adevărate și răzlețe.

O dată cu apariția internetului, pe site-urile cunoscute de anunțuri, au apărut și dealerii online, majoritatea lor punând în vânzare tot felul de vechituri, pe care le identifică fantezist și solicită, de asemenea, sume care nu au nicio legătură cu realitatea.

În acest context, am simțit nevoia realizării unui site cu adevărat profesionist, care să adune de la pasionați în domeniu unele dintre cele mai bune lucrări de artă sau obiecte de anticariat pe care le dețin și de care se pot despărți în ideea de a achiziționa altele noi.